روز جهانی آرشیو ۲۰۲۱، با شعار توانمندسازی بایگانی‌ها

4.7/5 - (44 امتیاز)
روز جهانی آرشیو 2021، با شعار توانمندسازی بایگانی ها
موضوعاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل است:

آیا می‌دانید روز نهم ژوئن (۱۹ خرداد) روز جهانی آرشیو است؟ در این روز متخصصان حوزه‌ی آرشیو و بایگانی در سراسر دنیا باهم متحد و هم‌‌صدا می‌شوند تا به شما درباره اهمیت و ضرورت آرشیو اسناد آگاهی دهند.

تاریخچه روز جهانی آرشیو

شورای بین‌المللی آرشیو (ICA) تلاش می‌کند ارزش و اهمیت بایگانی‌ها را در سطح بین‌المللی ارتقا دهد. این شورا معتقد است بایگانی اسناد نقش مهمی در پاسخگویی، شفافیت، دموکراسی، میراث، حافظه و جامعه دارد.

بیش از دو هزار شرکت‌کننده کنگره بین‌المللی وین در سال ۲۰۰۴، قطعنامه‌ای تصویب کردند که از سازمان ملل متحد می‌خواست روزی خاص را برای گرامیداشت ارزش و اهمیت بایگانی‌ها تعیین کند.

در سال ۲۰۰۵، سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونیسکو) در سی و سومین نشست کنفرانس عمومی خود که در شهر پاریس برگزار شد، ۲۷ اکتبر را به عنوان روز جهانی میراث سمعی و بصری (WDAH) تعیین کرد. در این روز تلاش می‌شود دولت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مردم با اهمیت و ضرورت اسناد دیداری و نوشتاری به عنوان بخشی از میراث مشترک و حافظه تاریخی ما، بیشتر آشنا شوند و در این زمینه دانش خود را ارتقا دهند.

اسناد دیداری و شنیداری تنها بخشی از میراث مستند ما هستند که خواستار توجه بین‌المللی است؛ بنابراین در نشست عمومی سالیانه ICA در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفته شد که روز نهم ژوئن (۱۹ خرداد) به عنوان روز جهانی بایگانی جشن گرفته شود.

علت انتخاب این روز همزمانی آن با تاریخ تاسیس شورای بین‌المللی آرشیو تحت نظارت یونیسکو در سال ۱۹۴۸ می‌باشد.

هفته بین‌المللی بایگانی

از اولین روز جهانی آرشیو در سال ۲۰۰۹، ICA این رویداد را به یک هفته کامل گسترش داده است.

در طول هفته بین‌المللی بایگانی (به انگلیسی: International Archives Week / مخفف: IAW)، سازمان‌ها در سراسر جهان پیشرفت‌ها و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و در کنار ICA برای ارتقا ارزش و اهمیت آرشیو و بایگانی اسناد تلاش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان، با تکمیل فرم زیر منتظر تماس کارشناسان ما باشید!